ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ, ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 3
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  71 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1  & 3
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3 6
 
 
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

·     Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·     Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης

και Παράρτημα Β

·     Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων στο γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:

·         Να γνωρίζουν την έννοια της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης.

·         Να προσεγγίζουν την παρεχόμενη εκπαίδευση και το εκπαιδευτικό σύστημα ως ένα κοινωνικό θεσμό.

·         Να γνωρίζουν την κοινωνιολογία του σχολείου και της σχολικής τάξης.

·         Να κατανοούν τις Κοινωνικές και Εκπαιδευτικές Ανισότητες.

·         Να κατανοούν τις επιμέρους διαστάσεις της Εκπαίδευσης και της κοινωνικό – οικονομικής ανάπτυξης.

·         Να εξηγούν τις διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις, καθώς και την κριτική που ασκείται.

·         Να είναι σε θέση να εξηγούν τη σχέση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την υφιστάμενους κοινωνικούς θεσμούς, αλλά και την κοινωνική ιεραρχία και την (αν)ισότητα.

·         Να προσεγγίζουν κριτικά τις μακροκοινωνιολογικές δομικές συγκρουσιακές προσεγγίσεις για την εκπαίδευση.

·         Να προσεγγίζουν κριτικά τις μικροκοινωνιολογικές – ερμηνευτικές προσεγγίσεις για την εκπαίδευση.

·         Να προσεγγίζουν κριτικά την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης.

·         Να αφομοιώνουν έννοιες που αναλύθηκαν στις διαλέξεις και στις μελέτες περίπτωσης που εξετάστηκανμέσω της μελέτης των διδακτικών συγγραμμάτων και της σχετικής βιβλιογραφίας.

·         Να συγγράφουν εργασίες που σχετίζονται με την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ø  Αυτόνομη εργασία

Ø  Αναζήτηση ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Ø  Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Ø  Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ø  Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η ύλη του μαθήματος κατανέμεται σε 13 εβδομάδες, το περιεχόμενο των οποίων είναι:

Ø  Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης.

Ø  Εκπαίδευση και Κοινωνία: Κοινωνικές Δομές και Κοινωνικές Ιεραρχήσεις.

Ø  Κοινωνικοί Θεσμοί: Εκπαιδευτικοί Θεσμοί.

Ø  Ο ρόλος της εκπαιδευτικής Πολιτικής: Ζητήματα κυρίαρχης ιδεολογίας στην εκπαίδευση.

Ø  Κοινωνικές και Εκπαιδευτικές Ανισότητες. Οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για τις Εκπαιδευτικές Ανισότητες: ταξικές, πολιτισμικές και περιφερειακές διαστάσεις.

Ø  Πολιτικές και ζητήματα στρατηγικής ανάλυσης και αντιμετώπισης των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Ø  Εκπαίδευση και κοινωνικό – οικονομική ανάπτυξη.

Ø  Κατάρτιση και σχέση της με το είδος και τη θέση εργασίας. Δια βίου εκπαίδευση.

Ø  Οι μακροκοινωνιολογικές δομικές συγκρουσιακές προσεγγίσεις για την εκπαίδευση.

Ø  Οι μικροκοινωνιολογικές – ερμηνευτικές προσεγγίσεις για την εκπαίδευση.

Ø  Η παρεχόμενη εκπαίδευση και το εκπαιδευτικό σύστημα ως κοινωνικός θεσμός. Η σχέση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με υφιστάμενους κοινωνικούς θεσμούς, αλλά και την κοινωνική ιεραρχία και την (αν)ισότητα.

Ø  Το σχολείο ως κοινωνικός οργανισμός. Ο ρόλος του σχολείου. Η σχολική κουλτούρα. Επικοινωνία σχολείου και οικογένειας.

Ø  Κοινωνιολογία της σχολικής τάξης, η σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα.

Ø  Ευπαθείς ομάδες στην τυπική και μη τυπική εκπαίδευση.

Ø  Παρουσιάσεις εργασιών στις θεματικές του μαθήματος.

Ø  Αναστοχασμός ως προς την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης.

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
1. Χρήση κατά την παράδοση του μαθήματος power point, βίντεο και σχετικό ψηφιακό υλικό.

2. Ανάρτηση βασικών στοιχείων των μαθημάτων στο e-class.

3. Έρευνα στη βιβλιογραφία και σε ψηφιακές βάσεις δεδομένων για την εργασία του μαθήματος.

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
13 τρίωρες Διαλέξεις

 

39
Μελέτες περιπτώσεων για την καλύτερη κατανόηση της ύλης από τους/τις φοιτητές/τριες

 

21
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων 45
Συγγραφή εργασίας 45
 
Σύνολο Μαθήματος 150
 
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Διαμορφωτική

Ø  Δραστηριότητες σε περιβάλλον διαδικτύου (30%)

Ø  Παρουσίαση εργασίας (30%)

Ø  Τελική γραπτή εργασία (40%)

 

 

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Κελπανίδης, Μ. (2004). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Φραγκουδάκη, Α. (2000). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Παπαζήσης

Κυρίδης, Α. (1999). Εκπαιδευτική ανισότητα. Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη.

Συλλογικό. (2017). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Εισαγωγή σε βασικές έννοιες και θεματικές. Αθήνα: GUTENBERG.

Δασκαλάκης, Δ. (2017). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Παπαζήση.